הארגון הלומד


בשיעור האחרון למדנו על מאפייני הארגון הלומד. מטרתו של הארגון הלומד היא שיפור מתמיד של קבוצה והגדלת יעילות שלהם לעשות מה שהם רוצים.
פיטר סנג'י, מומחה נודע בתחום הניהול טוען כי ארגון שכזה הוא "מקום שבו אנשים מגלים ללא הרף כיצד הם יכולים ליצור את המציאות שלהם, וכיצד יש בידם לשנותה". (סנג'י, 1995)
על פי סנג'י ישנם 5 תחומים של למידה בארגון אשר חיוניים לתרומה להצלחת הארגון, קיומם המשותף הוא זה המאפשר למידה משמעותית:
  1. מיומנות אישית- הבנה והבהרה של החזון האישי שלנו. הבנת החזון האישי גם מחייב אותנו להבין איפה אנחנו נמצאים עכשיו. בנוסף נדרש לשמור על מתח יצירתי (בין המצוי לרצוי) כדי לדחוף באופן מתמיד למימוש החזון האישי.
  2. מודלים מנטליים- הנחות, הכללות, תמונות או דימויים המשפיעים על הצורה שבה אנו מבינים את העולם. להבין במה אני מאמין וכך לדעת אם אני במקום הנכון.
  3. חזון משותף- חזון שנבנה במשותף וייתמך במטרה וערכים שיסייעו במימושו. יצירת חזון משותף גורמת למחויבות לטווח הארוך, חשוב לציין שאחת לתקופה נדרש לבדוק שהחזון עדיין רלוונטי.
  4. למידה של הקבוצה- תלוי ביכולתם של הקבוצה להניח הצידה את ההנחות שלהם ולפתוח בחשיבה משותפת אמתית ובתהליך של דיאלוג. חברי הקבוצה נדרשים לראות זה בזה כעמיתים, כשווים וכך יוכלו ללמוד ביחד. זה יפתח את היכולת להתבונן בתמונה בכללית.
  5. חשיבה מערכתית- מסגרת מושגית, מצבור של ידע וכלים כדי להבהיר את הדפוסים השלמים ולדעת כיצד לשנות אותם. היא עוסקת בראיית השלם ולא בטביעה בפרטים. החשיבה המערכתית מלכדת את כל תחומי הלמידה ומתווה את הארגון הלומד. ישנם 3 יסודות המרכיבים את החשיבה המערכתית:
    • משוב מחזק- מציאת המנוף הקטן שישפיע ויאפשר את השינוי הגדול.
    • משוב מאזן-יש לשבור את האיזון על ידי הסתכלות מעגלית והחסרת הגורם המחליש האמיתי. 
    • שיהוי- יש דיליי בין השינוי לתגובה. יש להכיר בדיליי ולהיות סבלניים. (לדוגמא כאשר מסובבים את ברז המקלחת מחום לקור ויש דיליי מסוים עד שמרגישים באמת את המים הקרים).

ארצה לדבר על ההבדלים בין ארגון לומד לבין ניהול ידע. ניהול הידע עוסק ביכולותיו של ארגון למצות את הקיים בו כדי לייצר שיפור מתמיד. ניהול ידע כולל 2 מרכיבים:
  1. שיתוף ידע מבוסס מודלים סדורים
  2. שיתוף ידע מוכוון מטרה

ניהול ידע מבוסס על שילוב של 4 תחומים: תהליכים עובדה, תרבות ארגונית תומכת, מחשוב ותוכן.

ניתן להבין מכאן שעולם ניהול הידע שונה מעולם הארגון הלומד שכן ארגון לומד שם דגש מרכזי על למידה וניהול ידע שם דגש מרכזי על פיתוח ידע ושימוש חוזר בו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מודל הפירמידה- DIKW

מודל SECI

נעילת לקוחות