נעילת לקוחות

בשיעור האחרון דיברנו על נושא נעילת הלקוחות (Lock-In), נוצרת סיטואציה עסקית שיש עלות ללקוח במעבר לספק אחר. המשמעות של נושא זה היא שחברות "משעבדות" אותנו למוצרים שלהם ולמערכות ההפעלה שלהם וכך גורמות לנו להישאר מחויבים להם. זה בא לידי ביטוי בהתחייבות של רכישת מכשירי חשמל, או רכישה של תוכנות/ מערכות הפעלה (אפל, אנדרואיד, מיקרוסופט), או אפילו אימייל כמו GMAIL. לדוגמא אם כעת יש לנו תיבת דואר המשויכת לGMAIL ונרצה לעבור לספק אחר, זה ייצור הרבה בלגן, הרי אנו צריכים לעדכן את כל אנשי הקשר שעברנו מייל וזה מצב בעייתי. אותו דבר לגמרי מעבר מחברת סלולר אחת לאחרת כאשר בעבר למשל היה נדרש להחליף את מספר הטלפון ועל הלקוח לעדכן את כל אנשי הקשר שלו.
בעצם אלו כוונות נסתרות של הארגונים שגורמים לנו לרכוש את מוצריהם ולהיות תלויים בהם. דרך אחת לנעילת לקוחות היא באמצעות חתימה על חוזה, לדוגמא חברת סלולר המחתימה על חוזה התחייבות לתקופה מסוימת שמחייבת אותנו בכל התקופה להישאר עם החברה הספציפית, אחרת נצטרך לשלם קנס. הם בעצם לא מאפשרים לנו לעבור לחברה אחרת. 
ישנן דרכים נוספות לנעילת לקוחות כמו עיצוב מיוחד וספציפי עבור החברה ומוצרים נלווים העולים הרבה כסף. למשל, חברת אפל מוציאה מכשירים בעלי מתאמים מיוחדים המתאימים רק למוצרי אפל. או ממשקים מסוימים שאפשר לבצע רק במוצרים שלהם, דבר הגורם ללקוח להיות משועבד למוצרי אפל בלבד.

חיפשתי כתבות על נושא זה ומצאתי ראיון עם  יאן ווילדרבור האוונגליסט של רד האט אשר טוען כי רק קוד פתוח יכול לקדם חדשנות, להוריד מחירים ולמנוע "נעילת לקוחות". יאן טוען כי הדבר החשוב ביותר הוא לעבוד על בסיס סטנדרטים פתוחים. המסר שהוא מעביר זה חופש הבחירה. הקוד הפתוח מוביל כיום את החדשנות בשוק, המערכות הקנייניות כבר לא מובילות את השוק ויכולת הלכידה שלהן של לקוחות נחלשה.
יאן אומר כי ספקי התקשורת בעצמם מרגישים, שטוב יותר עבורם אם הם יעבדו בשת"פ ולא שכל אחד יבנה לו פתרונות NFV ו-SDN נפרדים. זה נגד האינטרס הבסיסי של ספקי התקשורת. לכן, הם עובדים ביחד עם ספקי התקשורת כדי להגיע לאחידות לתקנים ולהסכמות.
הסוד מאחורי הצלחת הקוד הפתוח הוא שאנשים לא רוצים להיות תלויים בספק אחד.

נקווה שבעיה זו תיפתר.
 



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מודל הפירמידה- DIKW

מודל SECI