מודל הפירמידה- DIKW

בשיעור האחרון בקורס "ניהול ידע" שבאוניברסיטת בן גוריון, למדנו על מודל הפירמידה DIKW= Data Information Knowledge Wisdom. בבסיס הפירמידה קיימים נתונים, מעליהם מידע, מעל ידע ובראש החכמה. הפירמידה מוצגת בצורה הבאה: 

המודל מניח כי כל רמה מבוססת על הרמה מתחתיה. נתונים הם הבסיס והם כל אוסף לא אקראי של אותות, המידע הוא בעצם נתונים שעובדו כדי לקבל החלטה, ידע הוא מידע שאומת ויכול לשמש בסיס לפעולה וחכמה היא היכולת להגדיל את המועילות מהשימוש במידע והפקת הידע. 
בשיעור עלתה השאלה האם פירמידה הוא המודל הנכון להציג את הדברים? כאשר מסתכלים על פירמידה היא יכולה לתת לנו תחושה של צמצום מהבסיס ועד השפיץ למעלה. אך האם אך יש כאן צמצום בדברים? עלה בכיתה שממידע לידע נדרש להוסיף הקשרים וזה בכלל מראה על הרחבה ולא צמצום. אבל לדעתי הסיבה העיקרית שמודל זה נבנה לפי פירמידה הוא בגלל שפירמידה נבנית מבסיס ועד השפיץ, כלומר שכבות שכבות. המודל בעצם מציג לנו שכבות שונות שגם יכולות להיות קשורות עבור דרגות שונות של הנהלה בארגון ובעצם השכבות מתבססות אחת על השנייה. הרי ללא נתונים לא יהיה לנו מה לעבד ולהגדיר כמידע, ואם אין מידע לא נוכל לאמת ולהשיג ידע. אם אין לנו דברים אלו גם לא נגיע לחכמה. לכן לדעתי מודל זה בצורת הפירמידה מראה בצורה הטובה ביותר שהדברים נבנים אחד על השני, בלי הבסיס לא נוכל להגיע לשום מקום. בנוסף ברגע שמקבילים דברים אלו לדרגות של מנהלים בארגון ניתן להבין שאכן המנהלים בדרגים הגבוהים נזקקים יותר לחכמה ולא לנתונים. אלו שיעבדו עם הנתונים הם העובדים או המנהלים הזוטרים בדרגים הנמוכים יותר, אשר בלעדיהם המנהלים הבכירים לא היו מקבלים את הדברים בראייה כללית. לכן גם מודל של דרגות הנהלה יכול להיבנות באמצעות פירמידה. דבר נוסף הוא שככל שעולים במעלה הפירמידה הראייה היא כללית ומרחבית יותר והמשמעות עולה.
למרות כל זאת נבנו מודלים שונים שמשלבים נתונים, מידע, ידע וחכמה בצורה שונה מצורה של פירמידה שגם הם יעבירו לנו את המסר בצורה חד משמעית. וזאת משום שמודל הפירמידה יכול לתעתע ולגרום לנו לחשוב שכשעולים מהבסיס לשפיץ יש צמצום, אך הסברתי כבר למה אין בהכרח צמצום.
אז אלו המודלים הנוספים שנבנו ומכאן כל אחד יכול לקחת את זה לפרשנותו האישית :)
אני כבר הבעתי דעתי שמודל הפירמידה מייצג בצורה טובה ומשמעותית את הדברים.





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מודל SECI

נעילת לקוחות