שווקי תחזית


בשיעור האחרון דיברנו על שווקי תחזית ((Prediction Markets. שווקי תחזית הם שיטה לחיזוי סבירות התרחשות של אירועים, כאשר למשתתפים מוצגת האפשרות כי במידה ויתגשמו יביאו לרווח בדמות כסף אמיתי או וירטואלי. בעולם העסקי ארגונים ועסקים משתמשים בשיטה זו על מנת לאפשר לבעלי עניין לבצע תחזיות לאירועים הנוגעים אליהם. למשל: שיעורי ההצלחה של מושגים, רעיונות ומוצרים עתידיים, תחזיות מכירות וכו'.

בעצם שיטה זו מתבססת על הרעיון על חכמת ההמונים שצבירה של מספר חוות דעת מושכלות תהיה מדויקת יותר מכל הערכה של מומחה בודד. בעצם שווקי התחזית הם בורסות שבמקום לסחור במניות סוחרים בדעות או בתחזיות.

המחירים שבהם קונים ומוכרים דעות ותחזיות בבורסה הארגונית נעים בין 0 ל-100 ומשקפים את ההסתברויות להתממשות הדעות או התחזיות. הכמות הנסחרת משקפת את רמת הביטחון של הסוחר בדעה או בתחזית הנסחרת.

היתרונות של שווקי תחזית הם:

·         שימוש במודל חדשנות פתוחה לחיזוי תרחישים מדויק יותר

·         קבלת החלטות משופרת

·         שיפור המעורבות של כל המשתתפים

·         טווח הגעה נרחב, תומכת בכל מספר משתמשים

השימוש בשווקי תחזית תופס תאוצה כיום למשל שווקי התחזית שמבצעת "גוגל" בקרב עובדיה בנושאים עסקיים שונים כמו ביקוש למוצרים וכו'.

אז למה דווקא להשתמש בשווקי תחזית כשיש דרכים פשוטות יותר לאסוף מידע?
ישנן בעיות שונות בארגונים למשל שהתקשורת איננה אופטימלית, רוצים לרצות את הממונה, פוחדים מכישלון, שונאים סיכון, לחץ חברתי. הפתרון לבעיות אלו הוא השימוש בשווקי תחזית.
כל עובד שיש לו ידע רלוונטי לנושא, יכול לתרום למסחר בשווקי תחזית. ישנם 3 גורמים שמעודדים עובדים להשתתף בשווקי תחזית:
1.     פעילות תחרותית- קבלת פרס חומרי מהווה תמריץ ומוטיבציה למשתתפים להשיג רווחים גבוהים ביותר בשוק.
2.      רלוונטיות הנושא לתפקיד
3.      מוניטין פנים ארגוני שיזכו המשתתפים המובילים
יש המכנים שלושת גורמים אלה שלושת ה-Rים: Rewards, Recognition, Relevance.
השתתפות של מעל 15 איש מספיקה לקבל תחזיות תקפות. על הארגון להגדיר בהתאם לשיקוליו את קבוצת בעלי העניין בשוק תחזית של הפרויקט. רצוי שהקבוצה תהיה מגוונת עם סוגי משתתפים שיכסו את מכלול ההיבטים של הפרויקט. לכל אחד מסוגי המשתתפים יש מידע וזווית ראייה שונה היכולים לתרום להערכות הקבוצתיות.
לסיכום, לכל אחד מהמשתתפים בשווקי התחזית יש פיסת ידע רלוונטית לנושא הנסחר ובאמצעות דינמיקת המסחר כל אחד מהמשתתפים תורם את הידע המצוי ברשותו כדי ליצור את חכמת ההמונים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מודל הפירמידה- DIKW

מודל SECI

נעילת לקוחות